برد کنترل دیزل ژنراتور و کارکرد آن

کنترلر دیزل ژنراتور

امروزه برد کنترل دیزل ژنراتور جزو بخش جداناپذیر صنعت دیزل و موتورهای دیزلی می‌باشد. این کنترلرها سیستم‌هایی هستند که در ساختار خود دارای میکروکنترلر می‌باشند و برای انواع کاربردهایی که موتور دیزل در آنها وجود دارد، طراحی  شده‌اند. سیستم کنترل موتور و ژنراتور وظایفی برعهده دارند که در ادامه این مطلب از وب سایت دیزل ژنراتور پیشرو به آنها اشاره خواهیم کرد. سیستم برد کنترل دیزل امکان استفاده از دیزل ژنراتور به صورت برق شهر و… را فراهم می‎‌نماید. همچنین این سیستم بحث حفاظت از نیازهای اساسی در این زمینه را بر عهده دارد که باعث افزایش طول عمر قطعات و استفاده مناسب و بهینه آنها می‌گردد.

سیستم‌های کنترل موتور وظیفه کنترل، مانیتورینگ و حافظت از آن را بر عهده دارند که نقش حیاتی در پاسخگویی به نیازهای بهره بردار داشته و با پیچیده‌تر شدن موتور ژنراتور در کاربردهای حساس از اهمیت بالایی برخورددار می‌شوند.گسترش بکارگیری موتور ژنراتورها نیز اهمیت سیستم‌های کنترل را دوچندان کرده است. علاوه بر این، ویژگی‌های غیرقابل  انکار سیستم‌های کنترل و اتوماسیون همانند گسترش سریع تکنولوژی و افزایش قابلیت‌ها و امکانات، اقتصادی بودن و در دسترس بودن این سیستم‌ها، استفاده از آنها در موتور ژنراتور و حوزه‌های تولید پراکنده اجتناب پذیر نموده است.

سیستم کنترل موتور و ژنراتور چیست؟

اصلی ترین منبع برق در شرایط اضطراری و قطع برق، ژنراتور می‌باشد. اما چگونه جایگزین این منبع را به مصرف کننده‌ها وصل کنیم؟ فرض کنید که برق قطع است، برای مواقع کوتاه قطع برق ممکن است ups پاسخگو باشد ولی اگر برای چندین ساعت طول بکشد خسارت جبران ناپذیری به مصرف کننده وارد خواهد شد. امکان دسترسی به ژنراتورهای قابل حمل وجود دارد ولی چگونه می توانید آن را به مصرف کننده متصل کنید؟ قطعا این امر نیازمند تخصصی مربوط به آن می باشد تا از صدمه دیدن کصرف کننده ژنراتور و … مانند اتصال همزمان برق شهر و ژنراتور، برق گرفتگی افراد و اتصال اشتباه ترتیب فازها جلوگیری شود.

برای جلوگیری از بروز اینگونه مسائل نیاز به استفاده از کنترلرهای دیجیتال دیزل ژنراتور جهت انتقال خودکار بار بین برق شهر و ژنراتور ATS می باشد. این کنترلر نه تنها قطع و یا وجد مشکل در برق شهر را تشخیص می دهد بلکه دیزل ژنراتور را استارت کرده و مصرف کننده را به صورت اتوماتیک بین این دو منبع انتقال می دهد. امروز هزینه تهیه این کنترلرها پایین آمده است و امکان تهیه آن برای مصارف خانگی جهت ژنراتورها توان پایین تا مصارف صنعتی و توانهای بالا وجود دارد.

آشنایی با سیستم های کنترل و کاربرد آنها در دیزل ژنراتور

کنترلرهای دیزل ژنراتور سیستمهای میکروکنترلی هستند که به صوت خاص برای این کاربرد طراحی شده اند. این میکروکنترلرها دارای وظایف مشخص هستند. دیزل ژنراتور در مواقعی که برق شبکه وجود ندارد و یا اختلالی در آن باشد، کاربرد دارد. در گذشته سیستم کنترل دیزل ژنراتور در مواقعی که برق شبکه وجود ندارد و یا اختلالی در آن اتفاق می‌افتاد به کار برده می‌شد. در گذشته سیستم کنترا دیزل ژنراتورها به صوت آنالوگ طراحی و پیاده سازی میش. ولی در این روش اطلاعات دقیقی ز دیزل ژنراتور دریافت نمی شد. و امکانات بسیار محدود بود. با توجه به این محدودیت ها، نیاز به جایگزین شدن این سیستم ها با کنترلرهای دیجیتال وجود دارد. در طراحی بیشتر کنترلر های دیجیتال، از میکروکنترلرها استفاده می شود.

ولی توابع کنترلی مورد نیاز کاربردهای دیزل ژنراتور و شرایط سخت محیطی این کنترلرها را از سایر سیستم ها متفاوت کرده است. کنترلرهای دیجیتال یک کامیپوتر کوچک است که دارای سیستم عامل می باشد. بنابراین امکان توسعه و اضافه شدن تجهیزات تکمیلی مانند امکانات شبکه، نمایشگر گرافیکی و … را میسر می سازد. علاوه بر این امکان بروزرسانی این سیستم با تغییر کدهای برنامه نویسی و انتقال آن به کنترلر بدون تغییر سخت افزار نیز به آسانی وجود دارد.