افزایش توان دیزل ژنراتور و راه‌های آن

افزایش توان دیزل ژنراتور

خنک کردن موتور برق  و متراکم کردن هوای ورودی موتور سبب بهبود کارکرد موتور و افزایش توان دیزل ژنراتور می‌شود. در واقع اگر در هر مرحله از سوخت موتور دیزل هوای بیشتری وارد سیلندر شود تراکم و کارکرد دیزل ژنراتور بهتر می‌شود. سرد و خنک شدن هوا باعث می‌شود که حجم و تراکم دیزل ژنراتور کمتر شود. در موتورهای این دستگاه زمانی که هوا توسط توربو شارژ متراکم می‌شود دمای آن زیاد می‌شود. اگر بتوانید که هوای آن را متراکم‌تر کنید و خروجی توربو شارژ را کمتر کنید توان و راندمان این دستگاه متراکم‌تر می‌شود.

افتر کولر درست مانند رادیاتور عمل می‌کند و دستگاه را خنک می‌کند. در موتورهای دیزل افتر کوول وجود دارد. این دستگاه وظیفه دارد که هوای متراکم شده و داغ را وارد توربو شارژر می‌کند. سپس تراکم هوا بیشتر می‌شود و هوای داخل دیزل ژنراتور خنک میگردد. در این مطلب از دیزل زنراتور به راه‌های افزایش راندمان دیزل ژنراتور و عوامل کاهش آن به طور کامل پرداخته‌ایم.

نحوه کارکرد افتر کوول در دیزل ژنراتور برای افزایش توان دیزل ژنراتور

هوای متراکم بعد از توربو شارژر فشاری در حد 138kpa و در دمای 150 درجه سلسیوس است. این هوا وارد افتر کوول می‌شود. سپس به علت فرار گرفتن در کنار آن با هوای 29 درجه سلسیوس در زمان خروج از افتر کوول به دمایی در حدود 49 درجه سلسیوس و فشار 124kpa می‌رسد.  این کاهش دما سبب افزایش فشار هوای ورودی به موتور دیزل ژنراتور می‌شود.  در موتورهایی که توان بالاتری دارد برای عملکرد بهتر آن و متراکم کردن هوای ورودی به موتور دیزل از آب برای خنک سازی هوای ورودی به موتور بعد ار توربو شارژر دیزل استفاده می‌کنند. در این حالت است که دستگاه دیزل ژنراتور دارای حالتی به نام Water Cool می‌باشد.

تشخیص  After Cool یا Water Cool از روی موتور دیزل

موتورهای دیزل پرکینز دارای افتر کوول هستند. موتورهایی که افتر کوول دارند دارای یک حرف A بزرگ در قسمت دوم نام آنها است. برای مثال موتور دیزل پرکینز 1104A-44TG2 فاقد افتر کول است. اما همین تیپ موتور مدل 1104C-44TAG دارای افتر کول است. حرف A بزرگ در قسمت دوم نام اول کلمه  After Cool است. در زیر به برخی از موتورهایی که دارای افتر کوول برای افزایش توان دیزل ژنراتور هستند را اشاره کرده‌ایم:

  • 1506A-E88TAG
  • 12206A-E13TAG2
  • 4006-23TAG2A

همچنین از روی رادیاتور دیزل ژنراتور می‌توان وجود افتر کول را متوجه شد. رادایتورهای این نوع دیزل‌ها در توان‌های کم دارای دو تکه هستند. به همین دلیل به راحتی می‌توان آنها را تشخیص داد.

برای اینکه تشخیص دهید یک موتور برای افزایش توان دیزل ژنراتور دارای Water Cool است درست همانند تشخیص افتر کول انجام دهید. هر موتور دیزلی که واتر کول داشته باشد در قسمت دوم نام دستگاه یک حرف W وجود دارد. در زیر به برخی از دستگاه‌های دیزلی که دارای واتر کول هستند اشاره شده است:

  • 4012-46TWG2A
  • 4012- 46TWG3A
  • 4012-46TWG4A

راه‌های افزایش راندمان دیزل ژنراتور برای بهبود عملکرد آن

موتور محرک دستگاه دیزل ژنراتور موتور دیزلی آن است. پس در راه‌اندازی دیزل ژنراتور به افزایش توان دیزل ژنراتور دقت کنید. امروزه سازندگان این دستگاه برای افزایش راندمان و قدرت و کاهش آلودگی صدا در دیزل ژنراتورها از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌کنند. در زیر به چند نمونه مثال با استفاده از تکنولوژی برای افزایش راندمان مور اشاره شده است:

ساختمان موتور

در ساختمان‌های جدید کاهش اصطکاک و اتلاف انرژی سبب افزایش توان دیزل ژنراتور می‌شود. در موتورهای دیزلی جدید به ازای هر سیلندر 4 سوپاپ قرار دارد. بنابراین هوای ورودی و خروجی دود زیاد می‌شود. در نتیجه راندمان موتور دیزل ژنراتور افزایش می‌یابد.

استفاده از توربو شارژ برای افزایش توان دیزل ژنراتور

توربو شارژ با مکش هوا به داخل سیلندر سبب افزایش راندمان موتور می‌شود. همچنین در زمان خرید دیزل ژنراتور به این مورد بسیار توجه کنید. زیرا قدرت این نوع موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بدون توربو شارژ است.

سیستم‌های پاشش سوخت و کنترل الکترونیکی

سیستم‌های جدید مدیری پاشیدن پمپ انژکتور را بر عهده دارند. این کار سبب می‌شود که هوای ورودی و وخت به میزان یکسانی وارد دیزل ژنراور شوند. در نتیجه همه سیلندرها با فشار تزریق بالا سوخت می‌شوند.

تاثیر خنک کننده‌های هوای ورودی در افزایش توان دیزل ژنراتور

زمانی که هوا کمپرس شده از طریق توربو شارژ قبل از وارد شدن به سیلندر خنک شود چگالی آن زیاد می‌شود. در نتیجه مولکول‌های بیشتری تولید می‌شوند. بنابراین سوخت و قدرت موتور دیزلی بهتر می‌شود.

عوامل کاهش دهنده راندمان دیزل ژنراتور

عوامل محیطی زیر سبب می‌شود که راندمان موتور دیزلی کاهش یابد:

  • افت قدرت دیزل ژنراتور در اثر درجه حرارت هوا
  • ارتفاع آن
  • میزان رطوبت هوا
  • کاهش ارزش حرارتی سوخت
  • درجه روغنکاری مناسب
  • عدم رفع مشکل در سیستم خنک کننده سبب افزایش توان دیزل ژنراتور می‌شود.
  • نقص در قطعات جانبی و اتصال آنها به موتور

راه‌های افزایش توان خروجی موتور دیزل ژنراتور

برای افزایش کارکرد دیزل ژنراتور موارد زیر را رعایت کنید:

  1. از افزودنی سوخت استفاده نمایید.
  2. فیلترهای هوای پرفورمنس و ورودی هوا سرد را در سرویس دیزل ژنراتور نصب کنید.
  3. بهبود سیستم اگزوز
  4. افزایش انژکتورهای سوخت دیزل ژنراتور
  5. نصب توربو شارژر
  6. تنظیم منظم موتور دیزل